Het belangrijkst voor peuters is dat ze lekker kunnen spelen. En daar moeten ze ook alle ruimte voor krijgen. Maar als ze tegelijkertijd ook iets kunnen leren, hebben ze daar de rest van hun leven plezier van. Maar hoe doe je dat? En wat moeten ze dan leren? Bij Impuls draait het net als in het Amsterdamse programma Klaar voor de Start om nieuwsgierigheid.

Voorscholen zijn al langer bezig met leren tijdens het spelen. En voor dat leren, werken we al langer samen met basisscholen. Dat gaat al heel erg goed, maar we vinden dat het nog beter kan. Daarom is een jaar gelden een pilot gestart om meer werk te maken van opbrengstgericht werken en te zorgen voor een doorgaande leerlijn. Deze termen zeggen u misschien niet zo veel. Het komt erop neer dat we ervoor zorgen dat kinderen steeds nieuwsgierig blijven.

Wat is opbrengstgericht werken?
Als u bij ons op de voorscholen komt kijken, ziet u kinderen die lekker aan het spelen en ontdekken zijn. Wat u niet ziet, is dat ze ondertussen ook allerlei dingen leren. De kinderen hebben het zelf ook niet in de gaten. En dat is ook precies de bedoeling. Achter de schermen maken pedagogisch medewerkers voor ieder kind een apart plan om te leren tijdens het spelen. Zij kennen allerlei activiteiten die leuk zijn om te doen en waar uw kind wijzer van wordt. Deze manier van werken, noemen we opbrengstgericht werken.

Wat is een doorgaande leerlijn?
De voorschool en de basisschool werken met dezelfde leermethode. Het plan dat pedagogisch medewerkers voor uw kind maken bij het opbrengstgericht werken, sluit daardoor aan bij de manier van werken op de basisschool. Dat doen we om ervoor te zorgen dat uw kind niets merkt van de overstap van voorschool naar basisschool. De leerlijn gaat dus ongemerkt door.

Wat heeft mijn kind eraan?
Uw kind groeit bij ons op in een uitdagende omgeving en we prikkelen de nieuwsgierigheid. Hoe meer vragen uw kind uit zichzelf stelt, hoe beter. Naar de antwoorden gaan we samen op zoek. En zo wordt leren leuk, want eigenlijk is het een spannende ontdekkingsreis. Op de basisschool gaan ze hiermee door, zodat uw kind:

  • zich thuis voelt in een groep;
  • zelfvertrouwen krijgt;
  • makkelijk contact legt;
  • zelfstandig kan werken;
  • plannetjes kan maken en uitvoeren;
  • kleine vraagstukken zelf kan oplossen.

Wat hebben ouders eraan?
De pedagogisch medewerkers houden dagelijks bij hoe uw kind zich ontwikkelt en bespreken dat regelmatig met u. We informeren u over de activiteiten die we doen en u krijgt tips hoe u thuis ook met spelletjes en liedjes aan de slag kunt.
De pedagogisch medewerkers bouwen een goed beeld op van de ontwikkeling van uw kind, zijn behoeftes, interesses en voorkeuren. Deze informatie delen we met de basisschool zodat de leerkracht goed verder kan werken met uw kind.

Hoe gaat het nu verder?
Aan de pilot deden 26 combinaties van voorscholen en basisscholen mee. Negen daarvan zijn van Impuls. De resultaten zijn zo goed dat we op al onze voorscholen met deze aanpak gaan werken. Want een goede start gun je toch ieder kind?

Over deze pilot is een magazine verschenen met heel veel leuke en nuttige informatie.

>> bekijk het magazine JongLeren

>> zoek een voorschool in de buurt