Het is echt waar; slapen is voor baby’s belangrijk om te groeien. Minstens even belangrijk als uitrusten. Hoe zit dat?

Een slaapcyclus bestaat uit diepe slaap en remslaap. Dat is bij baby’s al hetzelfde als bij volwassenen. Een slaapcyclus duurt bij pasgeborenen ongeveer 50 minuten en na verloop van tijd loopt deze op tot 90 minuten, vergelijkbaar met een volwassene. Jonge baby’s kunnen slaapcycli nog niet aan elkaar ‘koppelen’, waardoor ze vaker wakker zijn. Uw baby maakt groeihormonen aan tijdens het slapen, onder andere voor de groei van hersenen. Uw baby wordt dus al slapende groot.

Tijdens de remslaap verwerkt uw baby alle indrukken van de dag. Hij kan dan onrustig zijn, onregelmatig ademen en soms zelfs lachen. Dat hoort er allemaal bij, dus laat uw baby dan gewoon rustig doorslapen. Hij wordt uit zichzelf wakker als hij goed is uitgerust en genoeg slaap heeft gehad. Als u de baby toevallig wakker maakt tijdens de remslaap, kan hij vervelend wakker worden.

Hoe lang slaapt een baby?

Dat verschilt per kind. Gemiddeld slaapt een pasgeborene zo’n 14 tot 18 uur per dag. Bij het ouder worden, blijft hij steeds langere perioden achter elkaar wakker. Rond de twee maanden krijgt het slaapritme structuur, de baby kan dan soms zes uur achter elkaar slapen zonder wakker te worden om te eten. Hij begint dan dus verschillende slaapcycli aan elkaar koppelen. Bij vier tot vijf maanden slaapt uw baby ongeveer 14 tot 15 uur per dag, waarvan tien uur ’s nachts. Dit hoeft (helaas) niet per se achter elkaar te zijn. Overdag doet hij drie à vier dutjes. Vanaf zes maanden slaapt uw baby nog steeds ongeveer 15 uur per dag, maar dat is dan vooral ’s nachts en overdag nog twee à drie dutjes.

Rond het eerste jaar hebben veel kinderen genoeg aan één dutje overdag; zo’n twee uur rond het middaguur. Er zijn ook kinderen die dan nog behoefte hebben aan twee dutjes. Dit is per kind afhankelijk. Langzamerhand ontwikkelt uw kind een dag- en nachtslaapritme. Laat uw baby lekker uit zichzelf wakker worden. Op dat moment heeft het voldoende slaap gehad en u onderbreekt de slaapcyclus niet.

Slaapritueel

Uw kind valt het makkelijkst in slaap, als u hem zoveel mogelijk op dezelfde tijdstippen naar bed brengt. Zorg ook dat uw kind niet te druk is vlak voor bedtijd. Een rustige omgeving en een slaapritueel helpen daarbij. U doet dan steeds dezelfde dingen in dezelfde volgorde. Bijvoorbeeld: eten – pyjama aantrekken – tandenpoetsen – gordijnen dichtdoen – verhaaltje voorlezen – liedje zingen – welterusten zeggen. Zo raakt uw kind vertrouwd met het naar bed gaan. Met een slaapritueel creëert u duidelijkheid, het is bedtijd en je gaat nu slapen.

Tips voor thuis

  1. De eerste maanden kunt u uw kind leren kennen door goed te kijken en te luisteren. Volg het ritme van uw baby, hij kan heel goed zelf aangeven wat hij wanneer nodig heeft. Het is de kunst om de signalen te leren kennen. Baby’s hebben bijvoorbeeld verschillende manieren van huilen. Huilt het om aandacht, honger of pijn?
  2. Het is belangrijk dat de slaapkamer overdag ook donker is. Het slaaphormoon, melatonine, wordt namelijk alleen aangemaakt als het donker begint te worden. Als het te licht is in de kamer, is het moeilijk om in slaap te vallen.
  3. Zorg voor een rustige slaapomgeving. Met een mobiel of ander speelgoed boven het hoofd, kan uw baby zich niet goed afsluiten. Door de afleiding blijft de baby lang wakker en kan hij over zijn vermoeidheidsgrens heen gaan.
  4. Zo richt u een veilig bedje in.

Laat het weten aan de pedagogisch medewerkers

  1. Geef zoveel mogelijk informatie over uw kind aan de pedagogisch medewerkers, zodat zij goed kunnen aansluiten bij de behoeften uw kind. Hoe lang kan hij wakker zijn? Hoe ziet u aan hem dat hij moe is? Welke slaapsignalen gaan aan zijn huilen vooraf?
  2. Voor uw kind is het fijn om thuis en op het kinderdagverblijf hetzelfde slaapritueel te hebben. Daar kunt u afspraken over maken met de pedagogisch medewerkers.
  3. Als uw kind onrustig slaapt, kunt u overleggen met de pedagogisch medewerkers of er een mogelijkheid is om alleen op een kamertje te slapen.
  4. Het is ook handig om afspraken te maken over wat te doen als uw kind korter dan normaal heeft geslapen. Krijgt het toch meteen de voeding of eventueel een aangepaste hoeveelheid?

Verbazing gemist?

Baby’s blijven verbazen, vorig artikel