Impuls wil graag een lerende organisatie zijn. We hebben een wetenschappelijk beleidsmedewerker in dienst die nieuwe inzichten vertaalt naar ons werk met kinderen. Via de Impuls Academy stellen we onze medewerkers op de hoogte van wetenschappelijke ontwikkelingen. Voor iedere bijeenkomst nodigen we deskundige gastsprekers uit.

Impuls Academy 2

Deze ging over de relatie tussen communicatieve vaardigheden en sociale acceptatie bij jonge kinderen. De gastsprekers waren Chiel van der Veen en Femke van der Wilt van de Vrije Universiteit. Zij namen de deelnemers interactief mee in het onderwerp.

Chiel gaf ons meer inzicht in het complexe en zeer brede begrip communicatie. Communicatieve vaardigheden kun je het best stimuleren in echte, open gesprekken. Daarin krijgen kinderen de ruimte om te praten en te redeneren en samen te denken.

Femke besprak haar onderzoek naar de relatie tussen communicatieve vaardigheden en vriendschappen tussen kinderen; sociale acceptatie. Haar onderzoeksresultaten lijken erop te wijzen dat jonge kinderen die communicatief vaardig zijn, makkelijker vriendschappen sluiten.

De Impuls Academy blijft nieuwe wetenschappelijke inzichten vertalen naar ons werk met kinderen.

Lees ook

Impuls Academy 1 over zelfregulatie en opvallend gedrag van kinderen.