Onderzoek doen is iets voor wetenschappers, toch? Ja en nee. Want ook Impuls doet onderzoek in haar eigen praktijk. Daarmee maken we het aanbod voor de kinderen nog beter.

In het aprilnummer van HJK (de wereld van Het Jonge Kind) verscheen de special ‘De leerkracht als onderzoeker’, een artikel van Impuls. In de special leest u hoe onderzoek dat leerkrachten, pedagogisch medewerkers en onderzoekers zelf in de praktijk uitvoeren, kan leiden tot verbetering. Wij vinden dat belangrijk, omdat het handvatten geeft voor verdere kwaliteitsverbetering.

Wetenschappelijke inzichten over de ontwikkeling van jonge kinderen volgen elkaar in hoog tempo op. Het is daarom nodig dat we blijven experimenteren en onderzoeken, net als de kinderen . Niet alleen omdat de wetenschap niet stil staat, maar ook omdat ieder kind anders is. Wat voor het ene kind werkt, kan bij een ander kind geen effect hebben. We blijven dus experimenteren en onderzoeken. En we nemen daarbij een voorbeeld aan de kinderen in onze groepen, want dat zijn onderzoekers bij uitstek!

>> lees het hele artikel